Nowatorski zabieg wszczepienia personalizowanej protezy tytanowej custom made

Operację wykonał lek. Artur Łazorko, w asyście lek. Krystian Tyburczy

Dr Łazorko: „To już kolejna tego typu operacja, w której konieczne było zastosowanie indywidualnego implantu, wyprodukowanego specjalnie dla chorej w technice 3D. Z powodu trudnych warunków wynikających z deformacji i ubytków kości, tego typu implant jest jedyną szansą na uwolnienie pacjentki od bólu i przywrócenie możliwości sprawnego chodzenia.
Cieszy też fakt, że dzięki współpracy z polską firmą sprzętową można przygotować zaawansowane implanty, które po implantacji dają szanse na powrót do dobrej funkcji mimo tak trudnej sytuacji klinicznej. Osobiście mam dużą satysfakcję i poczucie dumy z poziomu leczenia, jaki jesteśmy w stanie zaoferować naszym pacjentom. Zarówno w leczeniu pierwotnym jak i rewizyjnym nie ustępujemy jakością i zaawansowaniem naszych działań operacyjnych najlepszym polskim i  zagranicznym ośrodkom ortopedycznym”.

Implanty custom-made, czyli „szyte na miarę” projektowane są z myślą o potrzebach konkretnego pacjenta. Pozwalają na uzupełnienie ubytków kości np. po niepowodzeniach wcześniejszej protezoplastyki w zakresie niemożliwym do wykonania typowymi implantami. Charakteryzują się lepszymi właściwościami biomechanicznymi, a ich zastosowanie wiąże się z niższym ryzykiem wystąpienia powikłań. Implanty „custom-made” są często jedyną alternatywą dla pacjentów ze znacznymi ubytkami kostnymi, w których przypadku nie ma możliwości zastosowania konwencjonalnych metod operacyjnych.

Przygotowanie indywidualnego implantu to kompleksowa procedura, która wymaga precyzji i ścisłej współpracy chirurga i inżyniera. Pierwszym etapem produkcji tego typu protez jest wykonanie badań obrazowych – najczęściej tomografii komputerowej. Na podstawie obrazów projektowany i wytwarzany jest implant oraz plastikowy model dla chirurga, który pomaga w przygotowaniu się do operacji i przećwiczeniu jej jeszcze przed zabiegiem  operacyjnym.Poza implantem i modelem firma zajmująca się produkcją dostarcza szczegółowych instrukcji co do właściwości samego implantu oraz optymalnych metod jego osadzania.