Zalecenia do zabiegu ortopedycznego

Protezoplastyka stawów; zabiegi na kręgosłupie; osteotomie korekcyjne; artroskopia, także rekonstrukcyjna (bark, staw skokowy, kolano, nadgarstek); usunięcia zespoleń (gwoździe śródszpilkowe, płytki na kościach długich); korekcja palucha koślawego.

Jeżeli otrzymali Państwo skierowanie na operację lub zabieg od swojego lekarza, prosimy umówić się na badanie kwalifikacyjne w poradni specjalistycznej. Badanie kwalifikacyjne przeprowadzi lekarz, który wykona zabieg. Ustali rodzaj i zakres planowanej operacji, wyznaczy jej termin oraz określi sposób przygotowania.

Wraz ze skierowaniem prosimy zabrać aktualne wyniki badań (lista poniżej). Zalecane jest wykonanie szcze-pień przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B na 6 tygodni przed planowaną operacją (2 dawki).

Lista badań wymaganych do planowanych zabiegów ortopedycznych (ważne 14 dni):

• grupa krwi
  • morfologia krwi
    sód, potas
    kreatynina
    glukoza
    PT, APTT, INR
  • badanie ogólne moczu (do operacji kręgosłupa i protezoplastyki stawów)
  • EKG
  • RTG płuc (opis) – pacjenci powyżej 50 r.ż. lub z przewlekłymi chorobami układu oddechowego lub po epizodach ostrej infekcji oskrzelowo-płucnej (ważne 2 lata)
  • badania obrazowe operowanego narządu zaplanowane przez lekarza operatora
    (RTG,USG, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny)

Prosimy zabrać ze sobą:

• leki przyjmowane na stałe w oryginalnych opakowaniach, wraz ze sposobem ich dawkowania na okres hospitalizacji
  • zaświadczenie od lekarza rodzinnego o ogólnym stanie zdrowia + zalecenia okołooperacyjne:
    w przypadku chorób takich jak cukrzyca, choroby tarczycy, choroby serca konieczne jest zaświadczenie od lekarza prowadzącego
  • zaświadczenie o braku ognisk zapalnych (do operacji kręgosłupa i protezoplastyki stawów) od stomatologa (wszyscy), ginekologa (kobiety), urologa (mężczyźni – jeśli jest leczony układ moczowy)

Przygotowanie dietetyczne:

2 dni przed planowanym zabiegiem zaleca się dietę lekkostrawną (porcje nie powinny być zbyt duże). Zaleca się również aby potrawy były gotowane na parze, wodzie lub pieczone. Posiłki powinny być odżywcze oraz świeżo przygotowane. Niewskazane są potrawy tłuste, smażone, gęste, zawiesiste zupy i sosy, potrawy wzdymające, gdyż są ciężko strawne i długo zalegają w żołądku.

NALEŻY PAMIĘTAĆ o zmyciu lakieru z paznokci

UWAGA: Jeśli przed zabiegiem operacyjnym wystąpią dreszcze, ból gardła, kaszel, gorączka lub inne oznaki choroby należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem lub sekretariatem oddziału (tel. 17 86 66 724; 17 86 69 903).

Tydzień przed zabiegiem prosimy Państwa o kontakt z Kancelarią Zapisów w celu potwierdzenia daty zabiegu.
Tel. 17 86 66 715. W przeciwnym razie termin zabiegu może zostać anulowany.

*Bezpłatnie badania do zabiegu można wykonać w Centrum Medycznym „MEDYK” Rzeszów, ul. Szopena 1,
po uzyskaniu skierowania od lekarza ze Szpitala Św. Rodziny. Badania są ważne 14 dni.

Zalecenia do zabiegu ortopedycznego (wersja PDF) - pobierz

Opracowanie: lek. med. Marek Kulczyk